Kevään huuma siivitti RoKin positiiviseen taloudelliseen tulokseen
RoKin Mestis-joukkueen taustayhtiö RoKi Hockey Oy teki tilikaudella 2021-22 liikevoittoa 121 000 €, ja tilikauden tulos on rahoituskulujen jälkeen 108 000 €. Liikevaihtoa yhtiö teki 669 000 €. Tilinpäätös odottaa vielä yhtiökokouksen vahvistusta.
Liikevaihto koostuu pääosin pääsylippu- ja kausikorttimyynnistä, sekä mainosmyynnistä ja VIP-aitioiden vuokrauksesta. Liikevaihto ei sisällä otteluiden kioski-, ruoka-, ja anniskelumyyntejä, eikä kannattajatuotemyyntiä. Rovaniemen Juniorijääkiekon Tuki ry vastasi tilikauden aikana edellä mainituista osa-alueista aiempien vuosien tapaan.
Yleisöä kauden 2021-22 runkosarjan otteluissa kävi keskimäärin 1017 katsojaa*. Pudotuspeliotteluissa yleisökeskiarvo nousi 2271 katsojaan. Päättyneellä kaudella nähtiin myös RoKin yleisöennätys, sillä 23.4.2022 pelattua RoKi-Ketterä -välieräottelua seurasi 3307 katsojaa.
Positiivisen tuloksen tärkeimpänä mahdollistajana oli kevään playoff-otteluiden aikaansaama kiekkohuuma, ja sen vaikutus ottelutapahtumien myynteihin. RoKi pelasi kaikkiaan viisi pudotuspelien kotiottelua, ja kahdeksan vierasottelua pronssimitaliin päättyneissä pudotuspeleissä. Lisäksi mainosmyynnissä yllettiin hieman koronaa edeltänyttä tasoa (vertailukausi 2019-20) parempiin lukemiin. Vastaavasti runkosarjan lipunmyynti ja ottelutuotot jäivät merkittävästi koronaa edeltäneen tason lukemista. Talvella, yleisörajoitusten tullessa voimaan, seura järjesti tukikampanjan, mikä oli erittäin tärkeässä roolissa rajoituksien alaisesta ajasta eteenpäin pääsemisessä. Lisäksi keväällä myönnetty valtion koronatuki kompensoi takautuneesti korona-ajan tulonmenetyksiä.
- Takana on hyvin kaksijakoinen tilikausi, mikä kääntyi lopulta positiiviseksi. Kevät-talvella 2020 alkanut korona-ajan epävarmuus jatkui aina alkuvuoteen 2022 asti vaikuttaen negatiivisesti niin yritysmyynteihin, kuin ottelutuottoihinkin. Syksy ja alkutalvi oli koronarajoitusten myötä epävarmuuden sävyttämää aikaa. Vuodenvaihteessa tullut yleisökielto ajoi meidät erittäin hankalaan tilanteeseen. Tällöin järjestämämme tukikampanja oli todella iso apu vaikeana aikana, josta olemme erityisen kiitollisia kaikille siihen osallistuneille kannattajille ja tukijoille. Rajoitusten poistuminen helmikuussa, ja joukkueen hyvä vire käänsi tuloksen positiiviseksi niin kaukalossa, kuin myös sen ulkopuolella, toimitusjohtaja Pekka Kankaanranta sanoo.
- Päättyneen tilikauden aikana pääsimme jälleen samalle kehitysuralle, jolla olimme ennen vaikeaa korona-aikaa. Kevään onnistuminen on tarjonnut lisävauhtia kuluvalle tilikaudelle kehittyneen kausikorttimyynnin, kuin myös yritysmyyntienkin osalta. Taloustilanteemme on positiivisesta tuloksesta huolimatta edelleen haastava, mutta samaan aikaan tulevaisuuden näkymät ovat parantuneet kaikilla mittareilla, Kankaanranta sanoo.
* Laskettu mukaan ottelut, joihin sai ottaa yleisöä.
Kuvat: Toni Eskelinen